



Ik heb een missie. Wat nu? Mijn personal branding tips voor changemakers
Ik schrijf creatieve copy voor changemakers. Maar wie zijn dat dan precies? Changemakers? Volgens de Urban Dictionary is een changemaker "A person who desires change in the world and, by gathering knowledge and resources, makes that change happen." Mijn vrije vertaling, en dus mijn ideale klant, is: ondernemers die vanuit een diepe innerlijke drijfveer zijn begonnen met hun bedrijf. Zij maken impact door middel van het delen van kennis, het verkopen van producten of het leveren van een dienst. Het doel van hun business is positieve verandering teweeg brengen - en dat betekent niet dat ze er geen geld mee mogen verdienen! Integendeel. De impact die ze maken kan op heel kleine schaal zijn (ze werken met individuen) of heel grote schaal (de maatschappij, of zelfs de wereld). Ondernemers met een zielsmissie!
We kennen allemaal de traditionele marketingtechnieken met uitbundige funnels en zogenaamd ijzersterke push-strategieën. Kan werken, héél soms. Maar als jij onderneemt vanuit jouw zielsmissie en écht wil bijdragen aan een mooiere wereld heb je het goud al in handen. Jij mag jouw potentiële klant naar jou toe laten komen (pull-strategie). En nee, ze komen natuurlijk niet vanzelf met open armen op jou afgerend. Hierbij deel ik mijn drie personal branding tips voor changemakers.
Tip 1: you gotta have (a) faith
Jij staat ergens voor. Jij hebt een diep geloof. Maar durf jij al voor jouw idealen te staan? Alleen op die manier weten gelijkgestemden jou te vinden. En ja: dit vergt soms moed. Maar laat je niet remmen door je angsten en spreek je uit. Dit kan online, maar ook als spreker op evenementen of misschien schrijf jij wel een boek. Je bent op een missie en dat mag iedereen weten.
Tip 2: influence!
Tegenwoordig hangt er al snel een negatieve connotatie aan dit woord. “Van die influencers”. Onzin, vind ik dat. Als je jouw missie aan het licht wil brengen zul je erover moeten praten. Deel dus wat je doet, maar vooral ook hoe en waarom je dit doet. Waarom ben jij jouw bedrijf gestart? En waarom vind jij het zo belangrijk dat deze dingen in de wereld veranderen
Tip 3: persoonlijkheid is key
Er is een grote kans dat jij niet de eerste en de enige bent die doet wat jij doet. Dat is niet erg: alles is er al en je bent (waarschijnlijk) geen ondernemer geworden om de originaliteitsprijs te winnen. Ik geloof zelf niet in concurrenten, maar in mensen die dezelfde missie hebben. En dat is toch alleen maar fantastisch? Om jouw missie uit te dragen zul je toch onderscheidend moeten zijn, en dat doe je door persoonlijk te zijn. Jij bent jij, en daarom past iemand beter bij jou dan bij de ander. Je hoeft mensen niet te overtuigen, laat ze jou leren kennen. Waarom moeten ze voor jou kiezen? Deel anekdotes, verhalen en frustraties uit jouw leven die te maken hebben met de impact die je wil maken. Stel je kwetsbaar en persoonlijk op. Toon emotie en neem mensen mee in jouw gevoel.
De digitale wereld is bomvol. Iedereen is aangesloten aan het wereldwijde web en we krijgen bizar veel informatie naar ons hoofd geslingerd. Vaak ongewild. Je wil ook niet dat mensen een negatieve associatie met jouw bedrijf of merk krijgen - lijkt mij. Zorg dus dat je vindbaar bent op de onderwerpen waar jij impact op wil maken. Ga niet dwingen, overhalen en drammen. Laat ze naar jou toekomen. Dan krijg je ook de klanten die je wil hebben. En blije klanten laten op hun beurt weer positieve verhalen achter. En dát is de meest betrouwbare en impactvolle marketing die er bestaat.
Hulp nodig bij het vinden van de juiste woorden voor de impact die jij wil maken? Stuur mij een bericht en we drinken een online copy coffee.